A vállalkozások világában gyakran hallhatjuk a “startup” és “scale up” kifejezéseket. Bár mindkettő innovatív cégeket jelöl, a piac döntő többsége számára talán még mindig nem teljesen tisztázott, hogy miben térnek el egymástól, és hogyan fejlődhet egy vállalkozás egyikből a másikba.
Ebben a cikkben azt fogjuk körüljárni, hogy mit jelentenek ezek a fogalmak és melyek a leglényegesebb különbségek.
Vegyünk egy hétköznapokból kiragadott példát
A két forma közti különbség szemléltetésére: Képzeljünk el egy kisgyereket, aki éppen most tanul biciklizni.
Először még gyakran használ segédkereket és ha ezeket leszerelik, előfordul, hogy megbillen és elveszti az egyensúlyát. A startup vállalkozások is hasonlóképpen működnek: ahogyan a példában szereplő kisgyerek is próbálja megtalálni az egyensúlyát, úgy a startup vállalkozások is folyamatosan kísérleteznek, hogy működik-e az ötletük, általában tőkét vonnak be a növekedés elősegítéséhez – és közben az őrületes skálázásra törekednek.
Minden lépés kísérleti jellegű és a bukás esélye őrületesen magas.
Most képzeljünk el egy tizenévest, aki már magabiztosan tud biciklizni. Ez a scale up vállalkozás. Ez a tizenéves fiatal már rendelkezik alaptudással és rutinosan kezeli a kerékpárt. Amikor akadályba ütközik, képes kikerülni, vagy ügyesen kezelni a helyzetet és akár már hosszabb biciklis kirándulásokat is szervez a barátaival. A scale up vállalkozás nagyon hasonlóan működik: rendelkezik egy üzleti modellel, mely olyasmit kínál a piacon, amire már kialakult az igény. Éppen ezért kénytelen növekedni, hogy ezt az igényt kiszolgálhassa. A bukás lehetősége azonban még ekkor is magas.
A különbség tehát nem csak a tapasztalatban rejlik, hanem abban is, hogy míg a startup főként a tanulásról és a kísérletezésről szól, igyekszik értelmezni, mit akar tőle a piac, addig a scale up a növekedésre koncentrál, hogy még nagyobb célokat érhessen el.
Mit jelent a startup?
A startup egy olyan induló vállalkozás, amelynek legfőbb fókusza arra helyeződik, hogy megtalálja a piaci rést, ahol az ötlete működni tud.
A legfontosabb jellemzői:
- Innováció: A startupok új ötleteket keresnek és kísérleteznek, hogy láthassák, mi az, amiben van perspektíva.
- Rugalmasság: Gyorsan képesek változtatni, ha eredeti tervük nem tud működni.
- Kockázat: Minden startupnál nagy a bizonytalanság – Vajon valóban sikeres lesz az ötlet?
Egy startup fő célja, hogy megtalálja, mire van kereslet abból, amit kínálni képes. Amint ez sikerül, és a piac “ráharap” a startup vállalkozás “csalijára”, azaz ötletére, megkezdődhet a valódi növekedési szakasz – persze egy jól átgondolt működési modell kialakítása mellett.
Hogyan jut el egy cég a scale up fázisába?
A legtöbb működő vállalkozás egy ponton kilép a kezdeti működésből és a növekedésre fókuszál – ekkortól kezdve már scale up vállalkozásról beszélhetünk. A scale up cégek működőképes üzleti modellel rendelkeznek és komoly igény alakult ki a piacon a termékeik vagy szolgáltatásaik iránt.
A scale up legfontosabb jellemzői:
- Növekedés: A cég kénytelen bővülni, hogy kiszolgálja a termékei/szolgáltatásai iránt megnövekedett keresletet.
- Struktúra: Míg a startupok vagy a kezdő KKV-k általában kaotikusabbak, a scale upok már kidolgozottabb rendszerek és folyamatok szerint működnek.
- Tőkeigény: A növekedés gyakran komoly beruházásokat igényel, legyen szó például új irodákról, technológiákról vagy több alkalmazottról. Hiszen, ahogyan Verne Harnishtól is megtanulhattuk: “A vállalkozói gravitáció első törvénye: A növekedés beszippantja a pénzt.”
Hangsúlyos cél a vállalat kapacitásának és képességeinek növelése, hogy nagyobb mennyiségű munkát legyen képes kezelni, vagy új piacokra tudjon terjeszkedni.
A növekedés folyamata
Fontos kiemelni, hogy nem csupán arról van szó, hogy “mindent nagyban szeretnénk csinálni”. A méretnövelés komplex folyamat és gondos tervezést igényel, hiszen a vállalkozás számos területét érinti:
- Infrastruktúra bővítése: Ahogy egy vállalkozás növekszik, a megnövekedett munkaterhelés kezeléséhez több fizikai vagy virtuális eszközre és rendszerre lesz szükség. Ez magában foglalhatja az iroda vagy a termelési helyiségek bővítését, új gépekbe vagy technológiába való beruházást, valamint a szoftver vagy a hálózati rendszerek frissítését.
- Személyzet: A megnövekedett munkaterhelés kezeléséhez több alkalmazottra lehet szükség. Szó lehet új alkalmazottak felvételéről, vagy a meglévő kollégák továbbképzéséről. Az is lehetséges, hogy új csoportokat, részlegeket kell alakítani az új feladatok és projektek kezelésére.
- Technológiai fejlesztések: A nagyobb ügyfélkör vagy termelés kezelése érdekében érdemes lehet befektetni új technológiába, vagy meglévő rendszerek korszerűsítésébe, amelyek hatékonyabbá teszik a működést. Ez magában foglalhatja új szoftverek bevezetését, egyedi alkalmazások fejlesztését vagy új hardver- vagy szoftverrendszerek integrálását.
- Pénzügyi források: A méretnövelés jelentős beruházásokat igényelhet, beleértve az új infrastruktúra, a személyzet és a technológia finanszírozását. A vállalkozásoknak szükségük lehet arra, hogy hitelek, befektetések vagy más eszközök révén finanszírozást biztosítsanak a növekedés támogatásához.
- Piaci terjeszkedés: A méretnövelés új piacokra, például új földrajzi régiókba vagy új ügyfélszegmensekbe történő terjeszkedéssel is járhat. Ehhez kutatásra és fejlesztésre lehet szükség az új piacok igényeinek és preferenciáinak megértéséhez, valamint marketing- és értékesítési erőfeszítésekre az új ügyfelek megnyerése érdekében.
A scale up fázisban a növekedési mérföldkövek átlépése folyamatosan új kihívásokat hoz be. Ha a növekedési fázis a csúcson elakad és a cég nem készült fel időben a következő növekedési lehetőség megvalósítására, bekövetkezhet a screw-up, azaz elhibázás fázisa. Ekkor a scale up csődbe növekedett.
Összegzés
Láthatjuk, hogy a startupok esetében a fókusz az ötlet validációjára és a kezdeti túlélésre, míg a scale upoknál a növekedés fenntartására helyeződik. A startupokhoz képest a scale up vállalkozások kiforrottabb, jól szervezett rendszerek szerint működnek és céljuk nem a túlélés, hanem a piacvezetői státusz elérése.
Mindkét szakaszban működő vállalkozásnak megvannak a maga nehézségei. A startup azért küzd, hogy megbizonyodhasson ötlete sikerességéről, a scale up pedig a növekedés és bővülés kihívásaival néz szembe, mialatt piacon elfoglalt pozícióját is erősíteni szeretné.
Az eredményes növekedéshez meg kell vizsgálnunk a vállalkozás számos aspektusát, beleértve az infrastruktúrát, a személyzetet, a technológiát, a pénzügyi forrásokat és a piaci terjeszkedést. Mindezen aspektusok számbavétele mellett gondos tervezésre, befektetésre és végrehajtásra van szükség, hogy a megnövekedett kereslet hosszú távon és fenntarthatóan kezelhető és megőrizhető legyen.
A scale up Vezetési Rendszer nem csak a szervezeti, de a személyes fejlődéshez is nagyban hozzájárul. Ha szükséged van néhány gyors megoldásra a céged fejlesztéséhez, akkor töltsd le a scale up Növekedési Eszközöket az űrlap kitöltésével.