Generációváltás és innováció a Fehérvár Gyógyszertárban

Dr. Fischer Anna 2013 óta dolgozik a Fehérvár Gyógyszertárban. A generációváltás közte és Nagymamája között folyamatos volt egészen 2018-ig, amikor helyettesével, Dr. Nagy Ádámmal hivatalosan is átvették a patika vezetését. Egy ilyen kaliberű változás, még a legintenzívebb közös munka mellett is sok kihívást jelent – amikkel párhuzamosan a Covid gazdaságot érintő hatásait is kezelni kellett. Mik voltak a legfontosabb kihívásaik, és hogyan reformálták meg a szervezet működését?

A sikeresnek vélt vezetőkről sokan úgy gondolják, hogy egyfajta művészek, akik a szervezeti vezetés tökéletesítésével töltik mindennapjaikat. Vagy azt, hogy ez egy isteni adottság, ami néhányaknak megadatott, a többségnek viszont nem. Ez azonban erős torzítása a valóságnak. Hiszünk benne, hogy a növekedés és a vezetés tanulható.

A Fehérvár Gyógyszertár vezetésével kapcsolatban felmerült legfontosabb kihívások

1. Folyamatos üzleti növekedés és az eredményesség javítása – A gyógyszertár kiváló helyen, egy szakrendelő földszintjén található, a növekedés igénye folyamatosan jelen volt a szervezet életében

2. Vezetői képességek fejlesztése – A gyógyszertár új vezetői a gyógyszerészet területén elismert szakemberként dolgoztak, ugyanakkor a fejlődésorientált szemlélet és a folyamatos növekedés iránti igény maga után vonta a vezetői és menedzsment képességek fejlesztését.

3. Saját értékek és vezetési stílus megtalálása – Vezetőként meg kellett találniuk a saját hangjukat és azt, hogy hogyan tudnak a szervezet tagjaival a legsikeresebben együttműködni 

És hogy mi vezetett eredményre? 

Célok és megoldások - Scale up megközelítéssel

Nem könnyű megtenni az első lépést a változtatás útján, főképp nem egy „bejáratott” folyamatok szerint működő, évek óta fennálló rendszer esetében. Itt jött a képbe a scale up Vezetési Rendszer – ami számos országban, iparágban és cégméretben bizonyított már és a magyar környezetben is sikeresen használható – valamint több további, támogató szakértő segítsége. 

A személyes fejlődés szerepe számottevő volt a szervezet operatív és hosszú távú stratégiai működése szempontjából is. A komplex vezetővé válási folyamatot sok felismerés, hosszas szemléletmód-átalakulás és szakmai tudás megszerzése kísérte. A scale up Hungary mentorai mellett Anna és Ádám olyan coachokkal és pénzügyi szakértőkkel dolgozott együtt, akik hatékony, személyre szabott eszközöket biztosítottak a változáshoz. 

A növekedést támogatta a felelősségi körök és elvárások meghatározása. Ebben, a szervezeti alapértékek specifikációja és az egyéni fejlesztő beszélgetések mellett olyan scale up eszközök is segítségükre voltak, mint a Folyamatok és funkciók számonkérhetőségi táblázatai (Process Accountability Chart, PACe; Function Accountability Chart, FACe). Ezek segítségével láthatóvá vált, hogy mely munkatárs felelős az egyes feladatokért, folyamatokért, mik az elvárások – és mik azok legfontosabb mérőszámai.

A belső kommunikáció gördülékenyebbé tételében nagy segítséget jelentett a meetingek új rendje (különböző meeting típusok kerültek bevezetésre, a munkatársakkal heti, a vezető és vezető helyettes között pedig havi, negyedéves és éves ütemezésben), valamint a belső chat csoportok, chat etikett, közös team meeting szabályozása.  

Az eladásösztönzés és a professzionálisabb cash flow menedzsment a szervezeti fejlesztés kiemelt területe volt. Megvalósításában az új vezetőség a scale up Pénzmozgást gyorsító stratégiák (Cash Acceleration Strategies, CASh) eszközét is bevetette, így az egyes ciklusok javítási módjai is előtérbe kerültek. Mindemellett a különféle eladásösztönző akciókkal és a törzsvásárlói programmal új fejlődési utat nyitottak, valamint az automata árazási rendszer bevezetése is nagy hozzáadott értékkel bírt.  

A szervezeti alapértékekhez, célokhoz és az értékesítéshez közvetlenül is kapcsolt teljesítményértékelés minden kiemelt cél támogatását biztosította.

Eredmények

Ha röviden szeretnénk összefoglalni a scale up Vezetési Rendszer eszközeinek alkalmazásából adódó eredményeket, azt mondhatjuk, hogy nagy előrelépés történt a szervezeti működés tekintetében. 

A belső kommunikáció sokkalta mélyebbé, árnyaltabbá, tisztábbá vált, valamint a bizalom is magasabb szintre emelkedett a munkatársi közegben. A pontosabb felelősségi körök és elvárások lehetővé tették, hogy mindenki önállóan és magabiztosabban végezze a feladatait az adott kereteken belül.  

A szervezeti működésre és az eredményességre mérhetően pozitív hatást gyakorolt a cash flow menedzsment fejlesztése. Ami pedig a személyes fejlődést illeti: ez az út sosem ér véget, de megéri belevágni. Míg eddig az operatív teendők vitték el a fókuszt, mára mindennek megvan a felelőse és a helye a szervezetben, így vezetőként Annának is lehetősége nyílt arra, hogy mással is foglalkozzon, egyre nagyobb részét csinálja a szakmája azon részének, amit szeret.

Ki ne vágyna erre?

A scale up Vezetési Rendszer nem csak a szervezeti, de a személyes fejlődéshez is nagyban hozzájárul. Ha szükséged van néhány gyors megoldásra a céged fejlesztéséhez, akkor töltsd le a scale up Növekedési Eszközöket az űrlap kitöltésével.

Töltsd le a scale up gyakorlati útmutatóját


Join Our Newsletter